tag

 

FI en IRI (kwalificaties)

De opleiding tot vlieginstructeur (Flight Instructor = FI) evenals de opleiding tot instrument vlieginstructeur (Instrument Rating Instructor = IRI en Multi Engine Instructor = MEI) zijn specialistisch. Hierbij worden kandidaten geleerd hun vlieg(technische) kennis over te dragen op leerlingen.

FI - Flight Instructor
De opleiding tot vlieginstructeur (basis opleiding) wordt al jaren door de Martinair Vliegschool verzorgd. De instromingeisen: een geldig CPL met de classrating SEP (Single Engine Piston). Voorafgaand aan de opleiding wordt er verplicht een geschiktheidtest afgenomen.

Bij het theoriegedeelte van de opleiding ligt de nadruk vooral op het overdragen van de kennis over aërodynamica en voorschriften en het aanleren van instructietechnieken om klassikale lessen te verzorgen.

Het praktijkdeel omvat het leren besturen van het vliegtuig vanaf de rechter stoel en er wordt onderricht gegeven in het coachen van leerlingen.

Na het behalen van de aantekening FI moeten de eerste honderd lesuren worden gegeven onder supervisie van een ervaren instructeur. Pas daarna mag zelfstandig worden opgeleid voor het PPL brevet en na tweehonderd uren ervaring als vlieginstructeur, mag worden opgeleid voor het CPL brevet.

Deze FI opleiding wordt een paar keer per jaar verzorgd. Naast individuele deelnemers volgen regelmatig vliegers van de Koninklijke Marine de opleiding.

IRI - Instrument Rating Instructor
Het opleiden van een FI tot instrument vlieginstructeur IRI is een bevoegdheid waarvoor de Martinair Vliegschool recent als eerste in Nederland de autorisatie van de overheid (Inspectie Verkeer & Waterstaat, Dienst Luchtvaart) heeft ontvangen.
De FI kwalificatie kan worden uitgebreid met de kwalificatie IRI (Instrument Rating Instructor). Voor deze uitbreiding moet een deelnemer ten minste 200 uren instrumentvliegen (blindvliegen) hebben gelogd. De nadruk bij deze cursus, die lijkt op de FI cursus, ligt nu op het geven van onderricht in het instrumentvliegen.
De IRI cursus mag ook worden gevolgd zonder FI bevoegdheid, maar dan geld als toelatingseis dat u 800 uren instrumentvliegen moet hebben geregistreerd (i.p.v. 200).
Met deze bevoegdheid mag alleen les worden gegeven voor de bevoegdheid IR (maar niet voor de basis opleiding, bijvoorbeeld PPL).

Ook deze opleiding wordt een paar keer per jaar verzorgd. Gezien het zeer specialistische karakter wordt de planning in overleg met de kandidaat opgezet.