tag

 

Vliegtuigonderhoud

 

Introductie

De Martinair vliegschool beschikt over een eigen technische dienst om al het groot en klein onderhoud in eigen huis uit te kunnen voeren, en zo de beschikbaarheid van de eigen vloot te kunnen optimaliseren.

De technische dienst is in de ruimste zin van het woord verantwoordelijk voor het "vliegklaar" houden van de vloot van de school. Naast het onderhoud van de eigen vloot doet de technische dienst ook onderhoud voor derden. In principe kunnen alle één- en meermotorige vliegtuigen met zuigermotoren worden onderhouden. Naast het uitvoeren van onderhoud voert de technische dienst ook het maintenance management uit van de eigen vloot, deze dienst wordt ook aangeboden aan derden. De technische dienst is door het IVW (Inspectie Verkeer en Waterstaat) geautoriseerd volgens EASA part 145 (NL.145.1304) en EASA part M.G (NL.MG.8304)

Maintenance Management

Voor het uitvoeren van Maintenance Management beschikt de Technische Dienst over een EASA Part M subpart G+ erkenning. (CAMO+) NL.MG.8304 In principe is het zo dat de eigenaar van een vliegtuig verantwoordelijk is voor de technische administratie van het vliegtuig, de aansturing van al het onderhoud aan het vliegtuig, het maken van een onderhoudsprogramma voor het vliegtuig, enz. enz. Nu is het zo dat de Technische Dienst van de Martinair Vliegschool middels een contract deze verantwoordelijkheden over kan nemen van de eigenaar, zodat u zich als vliegtuigeigenaar enkel nog hoeft bezig te houden met het vliegen zelf.

Hiernaast biedt de Martinair Vliegschool ook een “deel contract” aan, waarbij alleen de verantwoordelijkheid tot het opstellen, goedkeuren en bijhouden van het onderhoudsprogramma wordt overgenomen. Hierbij blijft u als vliegtuigeigenaar verantwoordelijk voor alle andere taken, maar dit geeft u ook veel vrijheid m.b.t. de operatie van uw vliegtuig en het onderhoud van uw vliegtuig. In beide gevallen zal er in overleg met de eigenaar van het vliegtuig een onderhoudsprogramma worden opgesteld dat voldoet aan alle eisen. Aan de hand van dit onderhoudsprogramma zal vervolgens uw vliegtuig in topconditie worden gehouden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Technische Dienst van de Martinair Vliegschool, telefoonnummer: 0320-288476, of e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Vliegtuigonderhoud

Voor het uitvoeren van vliegtuigonderhoud beschikt de Technische Dienst over een EASA Part 145 erkenning. NL.145.1304

Regulier Onderhoud

Onder het regulier onderhoud wordt verstaan het uitvoeren van de taken uit het onderhoudsprogramma, op basis van vlieguren of kalendertijd. Bij eventuele bevindingen tijdens de inspectie zal in overleg met de vliegtuigeigenaar correctieve actie genomen worden. De Technische Dienst is geautoriseerd om zowel klein als groot onderhoud uit te voeren. Van een 50 uurs inspectie, tot bijvoorbeeld een 2000 uurs inspectie of motorwissel.

Unscheduled Onderhoud

Wanneer er iets in of aan het vliegtuig niet werkt, waardoor de voorgenomen vlucht niet door kan gaan, is dit heel vervelend. Soms is het zo dat wanneer er snel de juiste actie ondernomen wordt, het probleem verholpen kan worden waardoor toch de vlucht nog gemaakt kan worden. Ook hiervoor kunt u bij de Technische Dienst van de Martinair Vliegschool terecht. Bij de Technische Dienst wordt voor dit soort klussen altijd even tijd gemaakt, zodat het vliegtuig mogelijk snel weer inzetbaar is. De Technische Dienst biedt deze dienst aan voor de eigen vloot, maar ook voor derden. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Technische Dienst van de Martinair Vliegschool, telefoonnummer: 0320-288476, of e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Airworthiness Review Inspectie

Voor het uitvoeren van de Airworthiness Review Inspectie beschikt de Technische Dienst over een EASA Part M subpart G+ erkenning (CAMO+ NL.MG.8304) en enkele Airworthiness Review Inspecteurs. Wanneer een vliegtuig meer dan een jaar d.m.v. een contract “gemanaged” wordt door een CAMO, valt dit vliegtuig na een jaar binnen een “controlled environment”. Binnen een controlled environment dient er eens in de 3 jaar een Full Airworthiness Review inspectie plaats te vinden. In de tussenliggende jaren wordt er slechts een relatief kleine controle uitgevoerd. Wanneer een vliegtuig niet binnen een controlled environment valt, dient de Full Airworthiness Review inspectie elk jaar uitgevoerd te worden. De Technische Dienst van de Martinair Vliegschool adviseert om de Airworthiness Review inspectie te combineren met een reguliere inspectie. Dit om de kosten van de inspectie laag te houden, en er voor te zorgen dat het vliegtuig zo kort mogelijk niet inzetbaar is. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Technische Dienst van de Martinair Vliegschool, telefoonnummer: 0320-288476, of e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.