tag

 

De opleiding

De opleiding bestaat uit 5 fases, die allemaal worden afgesloten met een schoolexamen of een staatsexamen.

Fase1:

Tijdens deze fase van de opleiding leer je de beginselen van het vliegen en al na 12 uren vliegen maak je het eerste rondje solo (dus in je eentje) om het vliegveld. Je wordt dan opgewacht door je medeleerlingen en zij staan met emmers water klaar om je te onthalen.

Fase 2:

Nu ga je het vliegtuig nog beter leren kennen. Samen met de instructeur ga je op zoek naar de limieten van het vliegtuig. Ook een les basic aerobatics (kunstvliegen) maakt onderdeel uit van deze fase. Dit doen we niet op de TB10, maar op de F22 die daarvoor is gecertificeerd. Verder vlieg je in deze fase een groot aantal solo's om je ervaring uit te breiden.

Fase 3A:

Tot nu vloog je voornamelijk rond boven de polder, maar er is meer. Je gaat nu navigeren naar andere vliegvelden. Dit begint dichtbij naar kleinere vliegvelden zoals Texel, maar later ook naar drukkere vliegvelden en buitenlandse vliegvelden. Zo'n navigatievlucht kost veel voorbereiding en je brengt dan ook heel wat uurtjes in de briefingsruimte door. (foto) Na het succesvol afronden van een voortgangstest, krijg je je eerste gouden streep (epaulet) op je overhemd en de zilveren wing voor op je leren jack. Je rondt deze fase af met een aantal langere navigatie vluchten, zowel binnen als buiten Nederland, om ervaring op te bouwen.. 

ATPL theorie:

Gedurende de bovenstaande fases doe je de ATPL theorie. Deze theorie is niet zozeer moeilijk, maar vooral erg veel. De Martinair Flight Academy gebruikt de Computer Based Training (CBT) methode. Dit houdt in dat je, naast de klassikale lessen, beschikt over een computer waarop je de lessen kunt volgen. Dit gebeurt aan de hand van weektaken en vereist een grote zelfstandigheid. In totaal ben je hier negen maanden mee bezig.

Fase 4A:

Tot nu toe vloog je op zicht en navigeerde je aan de hand van landkenmerken. Dit is echter niet mogelijk als je in of boven de wolken vliegt. Ook 's nachts zie je niets, dus leer je vliegen op instrumenten. We noemen dit ook wel blindvliegen. Je leert niet alleen het vliegtuig, aan de hand van de instrumenten in de lucht te houden, maar ook te navigeren met behulp van radiobakens en GPS. Verder leer je nu te werken in een team (crewconcept). Jij en een medeleerling gaan nu aan de hand van vastgestelde procedures en afspraken met elkaar communiceren, net als in een verkeersvliegtuig. We starten met deze training op onze simulator.

Fase 4B:

Nu ga je het bovenstaande toepassen in het vliegtuig, met je instructeur als co-pilot. Je vliegt op de TB-20, een stuk sneller en geavanceerder dan de TB-10. De vluchten gaan allemaal naar grotere vliegvelden, die beschikken over procedures om met slecht weer binnen te komen. Een aantal van deze vluchten gaan door heel Europa. Deze fase wordt afgesloten met een schoolexamen.

Fase 3B:

Op de TB-20 ga je nog een keer terug naar het zichtvliegen. Je wordt in een aantal uren klaargestoomd voor het CPL, Commercial Pilot Licence. Dit is een staatsexamen. Je bent nu een beroepsvlieger!

Fase 4C:

Inmiddels heb je leren vliegen onder alle omstandigheden, zowel op zicht als op instrumenten, op eenmotorige vliegtuigen. Nu volgt de meermotorige aantekening op je brevet. Je gaat nu trainen op een tweemotorig vliegtuig, de Diamond DA-42NG Twin Star. Het grote verschil met een eenmotorig vliegtuig is dat je, bij uitval van een motor, verder kunt vliegen. Dit vereist een speciale techniek en deze gaan we je in deze fase aanleren. Je start eerst op de simulator en daarna train je verder op het vliegtuig. Deze fase wordt ook weer afgesloten met een staatsexamen. Dit is tevens het laatse vliegexamen. Je hebt nu je tweede gouden streep verdient en ontvangt de gouden wing voor op je leren jack!

Fase 5:

De MCC, Multicrew Co-operation Course, is een cursus die de brug slaat tussen de kleine lesvliegtuigen en de grote verkeersvliegtuigen. Deze cursus vindt plaats op de simulator, die voor dit doel wordt omgebouwd tot een meermotorig straalvliegtuig. Deze cursus wordt gegeven door instructeurs van verschillende luchtvaartmaatschappijen, zij staan er garant voor dat jij straks direct kunt instromen bij een luchtvaartmaatschappij.

De opleiding is nu afgerond en tijdens de feestelijke certificaatuitreiking, waarbij familie en vrienden aanwezig zijn, word je nog eens flink in het zonnetje gezet.